Saturday, September 24, 2005

Ghazali beri nama Malaysia




Sembang Sabtu: Ghazali beri nama Malaysia


SAYA yang ubah nama Persekutuan Tanah Melayu kepada Malaysia, kata bekas Menteri Luar, Tun Mohd Ghazali Shafie, apabila ditanya mengenai sumbangan besarnya kepada negara yang mungkin ramai tidak mengetahui.

Selepas 42 tahun pembentukan Malaysia ditubuhkan negeri di Semenanjung bergabung dengan Sabah, Sarawak dan Singapura pada 16 September 1963, akhirnya beliau mengakui bertanggungjawab menukar nama negara seperti yang dikenali sekarang.

Ketika itu, Ghazali adalah seorang daripada empat anggota Suruhanjaya Cobbold di bawah Lord Cobbold yang terbabit secara langsung dalam penubuhan Persekutuan Malaysia. Tiga lagi anggota suruhanjaya itu ialah bekas Speaker Dewan Rakyat, Allahyarham Tun Dr Mohamed Zahir Ismail dan dua wakil British.

Kini dalam usia 83 tahun, semangat perjuangannya masih kental. Malah, setiap tahun sejak merdeka beliau meraikan peristiwa sejarah itu, Ghazali masih ternanti-nantikan detik 12 malam pada 31 Ogos lalu, seolah-olah itulah kali pertama beliau mengalaminya

Namun, ketika ditemui baru-baru ini, beliau seolah-olah memendam rasa sayu apabila melihat cara ulang tahun kemerdekaan disambut generasi sekarang.

“Rasa sakit di sini,” katanya sambil mengarahkan tangannya yang menggeletar ke tengah dada, seolah-olah hatinya tercalar dan sakitnya bukan kepalang.

“Sambutan kemerdekaan sekarang sudah jauh menyimpang,” katanya.

Bagi Ghazali sambutan hari pembebasan negara daripada belenggu penjajah itu sudah bertukar menjadi pesta konsert di merata tempat di seluruh negara yang disiarkan secara langsung di televisyen, bukan lagi hari bagi menginsafi perjuangan kemerdekaan.

Beliau yang dipertanggungjawab merangka Rukun Negara pada 1970 juga menyatakan rasa kesalnya kerana generasi sekarang tidak lagi mengenali ikrar itu, apalagi menghayatinya.

“Mujurlah TV3 menyiarkan rancangan al-Kuliyyah khas sempena kemerdekaan, boleh juga saya menonton sesuatu kerana yang lainnya hanya konsert,” katanya.

Beliau yang dipertanggungjawab merangka Rukun Negara pada 1970 juga menyatakan rasa kesalnya kerana generasi sekarang tidak lagi mengenali ikrar itu, apalagi menghayatinya.

“Kalau semua ikut Rukun Negara, Malaysia hari ini boleh berjalan dengan betul, tidak ada korupsi, tetapi kita tak mahu ikut Rukun Negara, kita lupakan Rukun Negara,” katanya.

1 comment:

Unknown said...

bukan ghazali beri nama malaysia laa,
kalau memang dia cakap mana bukti nya,
ANDA SEMUA HARUS SEMAK FAKTA YANG SAYA AKAN HADIAHKAN INI, SILA LAYARI WWW:sejarahnagarakedah.blogspot.combabaca dgn teliti.